Pro-Ana, nej tack!

Fan nu blev jag förbannad igen. Varför varför varför strävar folk efter att bli så jävla smala? Varför lägger man upp bilder på sjuka kroppar och hyllar deras ben som syns igenom skinnet? De här människorna mår inte bra, de förstör sina kroppar när de svälter sig, spyr och tränar ihjäl sig. Jag blir så frustrerad hur någon kan lägga upp bilder på en kropp som ser ut som en judinna på Hitlers tid. Och att de hyllar denna kropp så innerligt, att de vill se ut sådär. Jag tycker så otroligt synd om dem och jag vill bara banka vett i dem!

Jag har två tjejer från min gamla skola som har bloggar. Den ena av dem är riktigt snygg säger folk och även riktigt smal. Den andra tjejen har alltid tyck mindre om sig själv när hon har varit med sin bästa kompis eftersom alla tycker den andra smalare tjejen är snyggare. Men saken är att den normala tjejen är så fin, hon har en sån fin personlighet och hennes ansikte när hon ler är otroligt vackert, men tycker hon det? Nej, hon fastnar på att hon inte har pinnar till ben och armar. Att hon inte kan sitta utan att få ett veck på magen. Att hon inte kan korsa benen utan att de ser tjocka ut. Att hon inte är lika smal som sin vän.

Så båda tjejerna har bloggar som sagt. Den första tjejen lägger upp halvnakna bilder på sig själv i svartvitt, plutar med munnen och kniper med ögonen. Vissa av bilderna är fina, men oftast ser hon bara fånig ut. Jag säger inte det här för att jag är avundsjuk heller, jag tycker inte alls hon är så vacker som andra tycker för jag ser igenom henne. Jag vet att hon inte så skulle vara lite stolt över sin kropp om hon kom från tex Indien eller någon annan stans där underviktiga personer inte är vackra utan sjuka som de faktiskt är. Då skulle hon aldrig väga visa upp sig själv eller sin kropp sådär och det är det fula. Hon vill ha bekräftelse från andra och får det tyvärr så hon fortsätter.
Hon lägger även upp bilder på andra supersmala kvinnor och män och tycker det är konstnärliga foton. Fuck no. De ska gärna röka, supa, se påverkade ut, ha tatueringar, halv avslitna kläder och visa så mycket hud som möjligt. Gärna nakna om det går, och de ska visa brösten, annars är det bara skräp tydligen. Och sen har de en liten hyllningstext till det. Är det friskt?

Den andra tjejen lägger upp bilder på sig själv men inte lika tillgjorda, hon visar inte lika mycket och det är skönt. Men hon har börjat banta rejält och träna. Hon vill inte bygga muskler eller vara nyttig, hon vill gå ner i vikt. Och hon har börjat göra det. Sen lägger även hon upp massa foton på smala kvinnor o män och de är nakna, drogade, hungriga, tatuerade och jag vet inte vad. Och hon hyllar det. Men idag såg jag något hemskt. Hon hade en bild på en tjej som var naken, inget konstigt med det numera känns det som och jag bläddrade bara förbi. Men bläddrade jag tillbaka för jag tyckte något var fel. Så vad var det då? Jo, jag kunde räkna varje revben och ryggkota på hennes kropp.

Hon stod och .. ja vad gör de, spänner de kroppen eller håller in magen? Nej de spänner ryggen, för det var ryggen jag såg på den här bilden. Hon hade upp armarna och spände ryggen så jag kunde räkna varje ben och kota. Det här är en bild på en tjej som är anorektiker. Hon var inte smal, hon var supersmal och sjuk. Hon hade knappt någon mage och ingen rumpa alls, bara hud som stramade hårt över benen i hennes lilla kropp.

Det här är en Pro-Ana bild.
Jag blev så extremt chokad när jag läste hennes hyllningstext till fotot och jag kan inte förstå hur hon kan vilja se ut så. Vara så sjuk. Det är inte vackert, killar vill inte att tjejer ska vara så smala. Det är inte ens tjejer längre, det är vandrande skelett. Och de har förstört sin kropp, deras hår och naglar är så tunna och spröda att de går av extremt lätt. Deras tänder är missfärgade och har flera hål eftersom kroppen inte längre kan skydda dem. Kanske de är sönderfrätta av galla också. Mensen är även den borta, de kommer aldrig kunna få barn. Inte ens om de blir bättre kommer de kunna få det eftersom de har förstört livmodern. Alla organen blir skadade och vissa slutar fungera. Skelettet är fullt med små hål och de går även lätt av de också. En läkare jämförde dem med 80-åringars skelett. Och deras hud har sår och ser väldigt sjuk ut, kroppen kan inte hålla uppe nyproduktionen av huden längre. Och ögonen. Ögonen är tomma. Alltid tomma och livlösa. Det är ändå det värsta, att de mår så dåligt att de inte har någon livsglädje kvar. De finns inte kvar i kroppen nästan, där finns bara sjukdomen.


Och nu strävar så många efter just det här. För vilket själ? För att vara vackra. Men de skulle bara veta att självförtroende och ett leende är det som gör en vacker. Det gör inget om man S, L, M eller XXL på kläderna om man har självförtroende, för då strålar man på ett otroligt vackert sätt.


Tumblr_kutggrhz1i1qzklyno1_400_large


Var går gränsen?

Kommentarer
Postat av: Call me big boss :)

Amen guud vad tjoock tjejen är på bilden, herregud :O

2011-02-10 @ 21:51:15
Postat av: J

Men tyst Hareg

2011-02-11 @ 10:19:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0