Olika är olika, inte dåligt!

Något jag inte gillar är när folk dömer andra för fort. När de inte kan förstå att inte alla tycker precis som dom.

Igår så stod jag och min klass i matkön och en tjej säger så här till mig

Hon: Shiit, ser du hon i rosa hår? Hur kan man vilja ha det?
Jag: Men hon kanske gillar det...
H: Haha hur kan man gilla att ha rosa hår?
J: Men alla gillar olika?
H: Men det där är bara hemskt!
J: Hon tycker nog inte det, tänk om alla tyckte lika då? Det skulle ju inte funka?
H: Så du tycker det där är fint? Vill du ha så eller?
J: Haha nej det är väl inte min stil riktigt men...
H: Men dåså, det är fult!

Hon förstod verkligen inte grejen med att bara för att hon inte gillar något så är det inte fel. Hon och många andra har sina mönster, rutor och mallar där de placerar in folk beroende på enbart utseende. Jag tycker det är så fel, de vet inget om hur personen verkligen är.
Sen kan jag inte säga att jag inte heller tänker eller tycker saker som jag inte alls vet om personer när jag först ser dom, men jag är alltid öppen för att ändra min tanke om dem. Men något som jag är stolt över är att jag inte ser ner på folk bara för att dom inte är main stream. Jag tycker lika mycket om personer som är hårdrockare, emon, lajvare, modefreaks, skogsmullar, dancehall och mainere. Jag bryr mig inte om hur personen ser ut eller är klädd, jag bryr mig om hur personen är.

De som inte kan prata med en person som inte ser ut som dem eller tycker som dem går miste om så otroligt mycket. Men en vän till mig har sagt att sånt här ofta beror på dåligt självförtroende, att personer inte vågar tillåta att något annat kan vara rätt än vad dom tycker är det. Men vad är det för svårighet med att bara inte snacka skit om någon som är annorlunda? Eller snarare, varför kan de inte acceptera att alla är olika och tycker olika?

Om jag hade haft det där tankesättet hade jag nog aldrig kunnat vara vän med någon i min klass, för de är inte så lika mig. Det är stora fjortisar, försök till modefreak, lite utstickande och annat. Men de är ändå main stream stort sett. Och om jag inte hade varit öppen för att folk är olika så hade jag aldrig börjat prata med en tjej i klassen som är extremt olika mig, Hareg. Och då hade jag missat en fantastisk person som nu är min bästa vän. Så våga prata med de som kanske inte ser ut, klär sig eller tycker som du. Du kan inte förlora på det!

Tumblr_ler8kee60p1qcphpn_large166113_1621757781310_1157419002_31525735_406508_n_large


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0